Aarhønehytta

Aarhønehytta er H.M. Aarhønen – Bygningslinjens forening sin hytte som ligger ved Åtollen i Selbu. Den stod ferdig 25. januar 2013 til linjeforeningens 100-årsjubileum og er bygget på dugnad av byggstudenter.

Forvaltning og drift av hytta er Hyttestyrets ansvar. Styret arrangerer dugnader og har kontortid på Høna hver uke.

Lurer du på hva som skjer på hytta? Lik og følg Aarhønehytta på Facebook og Instagram (@aarhonehytta).

Kontakt

Hyttestyret består i dag av:

Godsbestyrer – Knut Sørenes Kloster

Hovmester – Filip Andreas Enger

Økonomiansvarlig – Ingrid Masdal

Oppsynsmann – Nils Sellgren

For generelle henvendelser kontakt Godsbestyrer Knut på godsbestyrer@aarhonen.no, eller på telefon +47 97583106.

For spørsmål angående booking kontakt Hovmester Filip på hovmester@aarhonen.no, eller telefon +47 97684080. Dersom du ønsker å se når Hytta er ledig/opptatt se kalenderen under “Booking”.

Om Aarhønehytta

Hytteprosjektet:

Byggstudentene på NTNU hadde i mange år en drøm om en egen studenthytte. I 2010 begynte arbeidet med å gjøre drømmen til virkelighet. Etter 2,5 år med omfattende dugnadsinnsats av 160 deltakere og 10.000 timer, og tett samarbeid med byggenæringen sto Aarhønehytta klar til linjeforeningen for bygg, H.M. Aarhønen, sitt hundreårsjubileum i januar 2013.

Det var et klart ønske fra starten å utvikle en type fritidsbolig som har fokus på klimagassutslipp. Ressursbruk og materialbruk ble da viktig. For å imøtekomme dette forsøkte man å benytte så mye tre som mulig, samt være sparsom med overflatebehandlinger. Utvendig kledning er tettvokst fjellgran, mens takbord og vannbrett er kjerneved av furu, alt ubehandlet. All trelast, med unntak av furufiner, er innkjøpt fra sagbruk innenfor en radius av 120 km fra byggetomt. Innvending er det valgt to ulike typer kledning: Et granpanel og en furufiner. Få ulike materialer har gjort det enkelt å ta i bruk restmaterialer til plassbygging av interiør som senger, benker og kjøkken. Prosjektet er i sin helhet tegnet, utviklet og gjennomført av studenter ved NTNU i tett samarbeid med aktører fra byggenæringen.

I 2012 vant Aarhønehytta den gjeve prisen “Årets Trebyggeri”. “Fritidsmarkedet er et stort marked i vekst og trenger nettopp slike forbilder hvor miljøfokus, arealeffektivitet og nøkternhet blir vektlagt sterkere enn størrelse og et overdrevent energiforbruk” var en del av juryens begrunnelse.

Foto: Simen Wrige Nygaard

Badstuprosjektet:

Tre år etter åpningen av hytta var det tid for nok et prosjekt på Åtollen. Denne gangen skulle det bygges badstu, og nok en gang på dugnad. Også dette prosjektet ble tegnet av arkitektstudenter fra Gløshaugen. Høsten 2016 sto badstuen ferdig.

Vannkomitéen:

I oktober 2021 opprettet Hyttestyre 21/22 en vannkomité. Denne komitéen har i samarbeid med Hyttestyre som mål å få innlagt vann på hytta til Aarhønehyttas 10-årsjubileum våren 2023.

Vannkomitéen består av:

Leder – Ole Bjørn Falang

Rørleggeransvarlig – Sivert Melting

Boreansvarlig – Eskil Værdal Kvam

Renseansvarlig – Christine Thoresen

For spørsmål om vannprosjektet kan du kontakte Godsbestyrer Håvard  godsbestyrer@aarhonen.no, eller på telefon +47 47608925.

Fasiliteter:

Hytta har det meste av det du trenger for å klare deg på hyttetur. Det er 16 sengeplasser fordelt på tre hemser og to soverom. November 2020 ble hytta koblet til strømnettet. Vedovn i stuen og på tørkerommet sørger for at Hytta blir god og varm. Det er ikke innlagt vann. Sommerstid kan vann hentes fra en utendørs kran som er koblet opp mot brønnen. Vinterstid er kranen stengt, og vann må hentes fra brønnen (ved Aarleikbakken-skiltet). Kjøkkenet er utstyrt med to stekeovner, to induksjonstopper og alt nødvendig kjøkkenutstyr som trengs for å lage en bedre middag. Andre ting som finnes på Hytta er førstehjelpsskrin, spill, lesestoff, høyttalere, gitar og ukulele, kart og kikkert.

Hyttestyret har utarbeidet en inventarliste. på mat, verktøy og annet som finnes på Hytta. Den er ikke fullstendig, og må kun leses veiledende.

Veibeskrivelse

• Følg E6 nordover mot Værnes.
  • Ved Værnes tar du av, og følger skilting til Selbu.
  • Følg riksvei 705 gjennom Selbu sentrum.
  • Fra Esso i Selbu er det 7,0 km til avkjøringen.
  • Etter 6 km passeres en avkjøring hvor det er skiltet til Schulzhytta. Ta så av på neste avkjøring med skilt til Hersjøen og Sterneset. Den kommer brått på, så vær oppmerksom.
  • Følg grusveien oppover, og hold høyre i første Y-kryss.
  • Etter en kort stund er det en elektronisk bom. Hver passering koster 60 kr og betales med kort. Det er også mulig å låne et bomkort av Hyttestyret til bruk av ett kjøretøy.
  • I enden av en parkeringsplass (vinterparkeringen) splitter veien seg i to, hold til venstre.
  • Etter 2,3 km passeres Hersjøhytta (rød, søndagsåpen, og plassert på høyre hånd av veien). Følg veien videre 500 meter og ta av til høyre opp bakken ved skiltet til Aarhønehytta.
  • Parker på snuplassen i enden av veien.
  • Fra parkeringen følger du skilt med reflekser videre opp til Hytta (ca. 600 m). Ved Syremyra skal du holde til venstre og gå opp skråningen.
  • Den siste biten har en del stigning og kan være utfordrende om vinteren på grunn av mye snø og dårlig sikt. Sørg for å ha med kart og godt lys uansett årstid.

Hytta har også gode kollektivmuligheter Trondheim – Selbu. Bussen fra Stjørdal stopper på riksveien. Nærmeste stopp til Hytta er Hyttbakken. Info om rutetider finnes enklest ved å gå inn på www.atb.no, eller ved å ringe AtB på 02820. Fra Hyttbakken holdeplass er det 7 kilometer og 350 høydemeter til Hytta med grusveg og sti. Fra holderplassen kommer man seg til hytta slik:

• Følg riksveien 300 meter sørover.
  • Ta av traktorveien til venstre før en bro og følg den langs jordet og oppover dalen.
  • Etter omtrent 2 kilometer tar traktorveien inn på en grusvei hvor det er flotte skispor om vinteren.
  • Følg denne videre og ta til høyre i Y-krysset etter 1,5 kilometer.
  • Du går nå langs Hersjøen og kommer inn på grusveien/skiløypa fra vinterparkeringen for bil i sørenden av Hersjøen.
  • Følg veien videre forbi Hersjøhytta (rød, søndagsåpen, og plassert på høyre side av veien).
  • Følg veien videre ca. 500 meter, og ta av til høyre ved skiltet til Aarhønehytta. Sommerparkeringen er i enden av denne grusveien.
  • Fra parkeringen følger du skilt med reflekser videre opp til Hytta (ca 600 m). Ved Syremyra skal du holde til venstre og gå opp skråningen.
  • Siste biten har en del stigning, og kan være utfordrende om vinteren på grunn av mye snø og dårlig sikt. Sørg for å ha med kart og godt lys uansett årstid.

Aarhønehytta ligger ved 63° 12’ 53” nord og 11° 14’ 11” øst.