Månedens Bygg: Gamle Bybro

En av Trondheims mest kjente ting utad er Gamle Bybro og den vil jeg tro alle har gått over i løpet av sin tid i Trondheim. Denne koselige brua mellom Midtbyen og Bakklandet kalles «lykkens portal» grunnet portalene på brua som den tidligere hevemekanismen på brua var festet til.

Den første brua som sto der Gamle Bybro står ble bygget under oppbyggingen av Trondheim etter bybrannen i 1681. Noe av det interessante med brua er plasseringa. På grunn av byggingen av Kristiansten festning måtte den stå slik at den kunne forsvares derfra.

 

Dagens bro ble bygget i 1861 av stadsingeniør Carl Adolf Dahl. Dens karakteristiske utseende, som i dag er velkjent, kommer av broklapper som kunne heises opp og ble holdt oppe av de nå velkjente portalene. Den opprinnelige konstruksjonen var i tre, men har senere blitt byttet ut med betong.  

I 2014 ble brua stengt for biltrafikk fordi den trengte omfattende restaureringer, disse arbeidene ble ferdig i 2015, men brua har ikke blitt åpnet for biltrafikk enda. Brua fungerer i dag som en gang- og sykkelvei og er en av de store turistattraksjonene i Trondheim.

 

Grunnen til at jeg (red.: Fredrik Mysen Heggelund) blir inspirert av Gamle Bybro er det at man som byggingeniør kan være med på å forme byer og steder. Man kan være med å lage konstruksjoner som ser vakre ut i tillegg til at de kan stå der lenge og være med å gi en plass sin identitet og sine landemerker. Det mener jeg Gamle Bybro er med på å gjøre for Trondheim.